Om skolan

Bispgårdens Tekniska College, är namnet på ett innovativt samarbete mellan Jämtlands Gymnasium i Bispgården och ett antal företag i regionen.

Bispgårdens Tekniska College leds av en styrelse där företagen är i majoritet. Styrelsen fungerar som lokalt programråd för utbildningen och bjuder in andra företag som rekryterar från programmen för att främja samverkan mellan skola och arbetsliv. Det lokala programrådet är viktigt för att garantera att yrkesutbildningen håller god kvalitet och erbjuder eleverna den kunskap som arbetslivet efterfrågar. De garanterar även tillgång till bra arbetsplatser för APL. På nationell nivå finns ett programråd för varje program som har en rådgivande funktion för utvecklingen av respektive yrkesprogram.

Bispgårdens Tekniska College erbjuder flexibla gymnasieutbildningar för både tjejer och killar. Utbildningarna präglas av sammanhållna arbetsdagar, modern maskinpark samt utrustning av hög kvalitet.

Jämtlands Gymnasium och Jämtlands Vux Bispgården hittar du centralt på Forsvägen i Bispgården. Bispgården ligger nära gränsen till Västernorrland och skolan har pendlande elever även från Sollefteåområdet.